June 11, 2014

The old stray dog



那天傍晚飄雨
就像一如往常台北梅雨季的天氣
我從打工的地方回家
看到一隻很老很瘦的狗狗在沒有人的市場裡
鼻子貼著地上聞找東西吃

我知道這樣有一餐沒一餐的餵牠們不是長久之計
其實也有點不負責任
如果我可以
我也希望全部帶回來養
或替他們結紮絕育再原地放回 (TNR: Trap, Neuter and Return)
讓他們可以在生長熟悉的環境裡自然的老死
畢竟這塊土地從來就不只是人類的

可是我實在做不到明明知道他們餓肚子卻這樣走開
至少我能讓他暫時不要餓肚子
所以還是去買了便利商店裡我能買的最大的罐頭
看著他吃完才離開

離開的時候我站在街的另一端
老狗狗站在路中間看著我
我知道他沒吃飽
我也知道他不想躲躲藏藏繼續流浪了

我都知道


It drizzled throughout the day, like it always did in the rainy season in Taipei. I was on my way home from the bookstore I work part-time for. That was when I met the skinny, trembling old dog.

He was sniffing the ground, trying his best to find some leftover in the traditional market. So I bought the biggest canned dog food I could find in the convenience store and stayed there until he finished gobbling up, perhaps it was the only meal he had in the day.

Then I had to go. I walked across the street and looked back. He was in the middle of the road looking at me. I know he didn't have enough, and I know he never wants to be a stray dog and live such a difficult life. I know he wants a home.


No comments:

Post a Comment